Artificial Intelligence: betere communicatie en dienstverlening

Het is alweer jaren geleden dat IBM’s supercomputer Deep Blue in een schaakmatch wereldkampioen Kasparov versloeg. Dat een computer beter kon rekenen dan een mens, was wel bekend. Maar niet dat een machine ook strategisch inzicht kon hebben. En dat die eigenschappen, die zijn voorbehouden aan de mens, er blijkbaar niet toe deden.

 

Hoe begaafd en creatief een schaker ook is, de machine verslaat hem. Waar houdt dit op? Krijgen we straks ook een machine die de Tiende van Beethoven componeert? Of een robotarm die de mooiste Van Gogh ooit schildert? Deskundigen houden het niet voor onmogelijk. De mogelijkheden van AI (artificial intelligence, kunstmatige intelligentie) zijn enorm. We staan aan het begin van een nieuw tijdperk, zeggen de experts. Wat de gevolgen voor de samenleving en de economie zijn, weten ze niet precies, maar groot zullen ze zijn. Ook wij bereiden ons erop voor. Niet alleen op mogelijke bedreigingen van AI, maar vooral op de kansen. De eerste tastbare resultaten zijn er. Benieuwd naar wat wij doen met AI? We geven u een kijkje achter de schermen.

Artificial Intelligence: betere communicatie en dienstverlening
10 stem(men)

NAAR BOVEN